Codebreaker puzzles are an odd member of the crossword family, with the grid already fully filled in.
However, the letters are replaced by numbers, each number corresponding with a letter. Unless stated
explicitly all 26 letters of the alphabet are used. Generally one of more clues are given.
It is also known as codebreaker or codecracker.
Cijfercode puzzels zijn een buitenbeentje in de familie van kruiswoord-puzzels, in het diagram staat namelijk al
een volledig ingevuld kruiswoordraadsel. De letters zijn echter vervangen door cijfers, waarbij gelijke cijfers
staan voor gelijke letters. Tenzij uitdrukkelijk vermeld, worden alle 26 letters van het alfabet gebruikt.
Meestal worden een of meer hints gegeven.
Voor een puzzel in het Nederlands geldt nog een extra regel: de Y wordt zowel voor de Y-grec zelf als de
letter-combinatie IJ gebruikt. Gemengd gebruik van de Y en de IJ in een puzzel is een kwestie van smaak.
In een puriteinse puzzel zullen ofwel alleen Y-s ofwel alleen IJ-s voorkomen. Maar als dat niet het
geval is, dan zal toch op zijn minst het horizontale gebruik van de Y moeten overeenstemmen met het verticale
gebruik ervan.
Het is eveneens bekend onder de naam codebreker of codekraker.
It was to avoid a quarrel on monday morning as 'de Volkskrant' (the paper) dropped on the doormat with its
weekly codebreaker of Jan Meulendijks, that made me thinking of brewing up a piece of dynamic html with which
to solve a codebreaker puzzle on the computer. And so I did.
Once that got into shape, the next step to create codebreakers wasn't that huge anymore. And it turned out
that setting such a crossword was as much fun as solving it.
The fruits of this pursuit are (cq become) available on my website, and so may enjoy other people as well.
The archive will be enlarged on a decade base with the most
recent puzzle.
Om gevechten te voorkomen op de maandagmorgen als de Volkskrant met de codekraker van Jan Meulendijks op de
mat viel, liep ik al een tijdje met het idee om een stukje dynamic html te brouwen, waarmee een
cijfercode-puzzel op de computer is op te lossen. En zo gedacht, zo gedaan.
Toen dat eenmaal vorm begon te krijgen, was de stap naar het zelf creëren van cijfercodes niet zo groot
meer. En het bleek dat het maken van een puzzel minstens net zo leuk is dan het oplossen ervan.
De vruchten van die bezigheid zijn (cq komen) beschikbaar op mijn website, en ik hoop dat zo ook een ander er
nog plezier aan kan beleven.
Het archief wordt met de regelmaat van eens per tien dagen uitgebreid met de meest
recente puzzel.
18px : minimum | 24px : standard | 30px | 36px : maximum |
<LANGUAGE>
The <LANGUAGE>-element specifies the language used in messages and button-captions.
Possible values: EN, NL
Default value: EN
Note: The value is not case-sensitive.
Het <LANGUAGE>-element geeft de taal aan die wordt gebruikt in boodschappen en de knop-titels.
Mogelijke waarden: EN, NL
Standaard waarde: EN
Opmerking: De waarde is niet hoofdlettergevoelig.
<MODE>
The <MODE>-element specifies the assistence-level.
Possible values: Balpoint, Pencel, Standard, Luxe, Turbo
Default value: Standard
Note: The value may be abbreviated to a single letter and is not case-sensitive.
The <MODE>-element specifies the assistence-level.
Mogelijke waarden: Balpen, Potlood, Standaard, Luxe, Turbo
Standaard waarde: Standaard
Opmerking: De waarde kan worden ingekort tot een letter en is niet hoofdlettergevoelig.
<TITLE>
The <TITLE>-element is displayed in the message-field in the button-bar.
Default value: -
Het <TITLE>-element wordt getoond in het boodschap veld in de knoppenbalk.
Standaard waarde: -
<ORIGIN>
The <ORIGIN>-element is displayed on the left side of the information-bar.
Default value: -
Het <ORIGIN>-element wordt getoond in het linker deel van de informatie-balk.
Standaard waarde: -
<AUTHOR>
The <AUTHOR>-element is displayed on the right side of the information-bar.
Default value: -
Het <AUTHOR>-element wordt getoond in het rechter deel van de informatie-balk.
Standaard waarde: -
<DIAGRAM>
The <DIAGRAM>-element defines the layout by defining the usage of each of the cells in the
grid. There are four types of cells: besides from the white and the black cells there are
index cells and empty cells. The white cells contain a ciphercode, the black cells are used
to seperate the words, the index-cells function as a quick lookup list, and the empty cells
are used to seperate the index-cells from the blacks and the whites.
A number of one or two digits (eg 15) denotes a white cell; a double equal-sign (==) denotes a
black cell; a double minus-sign (--) denotes a empty cell and a number between square brackets
(eg [03]) denotes a index cell. Cells are seperated by white space (one or more spaces or a tab);
(alternatively you may use a comma as a seperator between cells). At an index-cell the
closing bracket also serves as cell-seperator, whereas a space within square brackets is ignored.
Each line of text corresponds with a row of cells (alternatively you may use a semicolon as a
seperator between rows).
Het <DIAGRAM>-element geeft de opmaak door het gebruik van elk vakje afzondelijk in het rooster
te geven. Er worden vier soorren vakjes onderscheiden: naast de witte en de zwarte vakjes bestaan
index-vakjes en lege vakjes. De witte vakjes bevatten een cijfercode, de zwarte vakjes worden gebruikt
om woorden te scheiden, de index-vakjes functioneren als opzoek lijstje en de lege cellen worden gebruikt
om de index-vakjes te scheiden van de witte en de zwarte.
Een getal van een of twee cijfers (bv 15) betekent een wit vakje; een dubbel gelijk-teken (==)
betekent een zwart vakje; een dubbel min-teken (--) betekent een leeg vakje en een getal tussen
rechte haken (bv [03]) betekent een index-vakje. Vakjes worden van elkaar gescheiden door een of
meer spaties of een tab (als alternatief kan een komma als scheidingsteken worden gebruikt).
Bij een index-vakje dient de sluithaak tevens als een scheidingsteken, terwijl een spatie binnen
rechte haken wordt genegeerd.
Elke tekstregel komt overeen met een rij vakjes (als alternatief kan een puntkomma als scheidingsteken
tussen rijen worden gebruikt).
<CLUE>
Each <CLUE>-element supplies a solving-clue. In the real world on paper this is done by prefilling one
or more letters in the grid. A clue can be placed in a white cell or in an index-cell.
Format 1 (for both index-call as white cell):
<CLUE>cellid=letter</CLUE> (eg <CLUE>D7=R
</CLUE>) or
The cellid is build from a letter (A is first row, B is second row, ...) and
a number (1 is first column, 2 is second, ...); all cells (also index and empty) are counted !
Format 2 (only for index-cell):
<CLUE>letter=code</CLUE> (eg <CLUE>R=12
</CLUE>)
Format 3 (only for white cell):
<CLUE ROW="row-number" COL="column-number">letter</CLUE> (eg <CLUE ROW=4 COL=7>R
</CLUE>)
The row- and column-nummer start at 1, and denote the row resp. column within the crossword itself; so index- and separator-cells
do not count.
Elk <CLUE>-element geeft een voorgift. In de echte wereld op papier wordt dat gedaan door een of
meer letters in het diagram te plaatsen. Een voorgift kan zowel in een leeg vakje als in een index-vakje worden geplaatst.
Formaat 1 (zowel bij index-vakje als bij blank vakje):
<CLUE>cellid=letter</CLUE> (bv <CLUE>D7=R
</CLUE>) of
De cellid is opgebouwd uit een letter (A is eerste rij, B is tweede rij, ...) en
een nummer (1 is eerste kolom, 2 is tweede, ...); alle vakjes (ook de index- en scheidings-vakjes) worden meegeteld !
Formaat 2 (alleen bij index-vakje):
<CLUE>letter=code</CLUE> (bv <CLUE>R=12
</CLUE>)
Formaat 3 (alleen bij blank vakje):
<CLUE ROW="rij-nummer" COL="kolom-nummer">letter</CLUE> (bv <CLUE ROW=4 COL=7>R
</CLUE>)
Het rij- en kolom-nummer beginnen bij 1, en geven de rij cq kolom binnen het kruiswoord zelf aan; dus index- en scheidings-vakjes
worden niet meegeteld.
<CODE>
Each <CODE>-element supplies one or more letters of the solution in a comma-
seperated list of 'letter=code' elements (eg <CODE>A=7,K=21
</CODE>)
nb: The equal sign may be omitted
Elk <CODE>-element geeft een of meerdere letters van de oplossing weer in een door komma's
gescheiden lijst van 'letter=code' elementen (bv <CODE>A=7,K=21
</CODE>)
nb: Het gelijk teken mag worden weggelaten
<CODELIST>
The <CODELIST>-element supplies all letters of the solution; the first letter has
code 1, the second code 2, and so on (eg <CODELIST>HAFMO...IZ
</CODELIST>).
Het <CODELIST>-element geeft alle letters van de oplossing weer; de eerste letter heeft
code 1, de tweede code 2, enzovoort (bv <CODELIST>HAFMO...IZ
</CODELIST>).