Rangoon is a solitaire card game played with 52 cards. One of its charmes is all the cards are face-up. After shuffling the deck, the cards will be laid down face-up in four horizontal rows of thirteen cards each, and an empty spot in front. The goal is to rearrange the cards by using the gaps, such that each row contains one complete family. Moving a card is done by placing it behind the previous card of the same suit. Rangoon is een patience-spel gespeeld met 52 kaarten. Een van de charmes is dat alle kaarten zichtbaar zijn. Na het schudden worden de kaarten met de beeltenis naar boven neergelegd in vier horizontale rijen van dertien kaarten elk met een lege plaats vooraan. Het doel is om met gebruikmaking van de lege plaatsen de kaarten zo te verplaatsen dat elke rij uiteindelijk een complete familie bevat. Het verplaatsen van een kaart gebeurt door deze achter de voorgaande kaart van dezelfde kleur te leggen.
On the basic rules a number of variances and enhancements exists. Likewise the game is known under a number of
names, like Gaps, Montana Aces, Spaces & Aces, Station, Blue Moon and Free Parking. For each of these games
the sections below will give the typical -or else usual- rules, though in practice even rules and names are mixed.
A substantial number of the rules is implemented in the game supported by this website.
Op de basis-regels bestaan een aantal variaties en uitbreidingen. Evenzo is het spel bekend onder een aantal
namen, zoals Gaps, Montana Aces, Spaces & Aces, Station, Blue Moon en Free Parking. Voor elk van deze spelen
geven de secties hieronder de typische -of anders gebruikelijke- regels, hoewel in de praktijk zelfs names en
regels dooreen lopen.
Een substantieel aantal regels wordt ondersteund door het spel op deze website.
The description is the result of the information I have gathered over a period of years, but is bound to be incomplete. Therefore remarks or enhancements on the above are greatly appreciated. De beschrijving is het resultaat van de informatie die ik in een periode van jaren heb verzameld, maar zal nooit compleet worden. Daarom zijn opmerkingen en toevoegingen hierop uitermate welkom.
For the game in its most difficult form (no extra deals allowed) one needs both skill and luck to win a hand. You may consider yourself a skilled player when you are successful in one out of hundred games. Though the two extra deals do not make the game that much easier, the odds to win a hand are much better. For an experienced player the chance to win a hand are about one out of ten games. Though the differences are marginal, the odds to win are the best for Gaps and the worst for Rangoon. When playing on the computer with the ability to undo moves and replaying the same game several times the odds are considerably higher. Voor het spelen in zijn moeilijkste vorm (geen extra deel toegestaan) heeft men zowel bekwaamheid als geluk nodig om een spel te winnen. U mag zichzelf als een bekwaam speler beschouwen als U een op de honderd spelen succesvol beeindigt. Hoewel twee keer extra delen het spel op zich niet makkelijker maken worden de kans op het volbrengen een stuk beter. Voor een ervaren speler is die kans in de orde van een op de tien. Hoewel de verschillen marginaal zijn, liggen de kansen het beste voor Gaps en het slechtste voor Rangoon. Voor het spelen op de computer met de mogelijkheid van het ongedaan maken van verplaatsingen en het meermaals overnieuw proberen van hetzelfde spel liggen de kansen aanzienlijk hoger.
After thoroughly shuffling the deck the cards are laid down face-up, without overlapping in four rows of thirteen cards each, while leaving an empty spot in front of each row. Na grondig schudden worden de kaarten met de beeltenis naar boven en zonder te overlappen neergelegd in vier rijen van elk dertien kaarten; elke rij wordt voorafgegaan door een lege plaats.
The completed family may either be ordered top down, or bottom up. As for most solitaires the ace usually is treated as a 1; the usual top-down ranking is K-Q-J-10...3-2-A, and the bottom-up ranking A-2-3...10-J-Q-K. The ranking schemes A-K-Q-J...4-3-2 and 2-3-4...J-Q-K-A are less common. Een familie kan ofwel van onder naar boven of van boven naar onder worden gerangschikt. Zoals voor vele patiences wordt de aas beschouwd als een 1; de gebruikelijke rangschikking van boven naar onder is K-Q-J-10...3-2-A, en de rangschikking van onder naar boven A-2-3...10-J-Q-K. De rangsschikkingen A-K-Q-J...4-3-2 en 2-3-4...J-Q-K-A zijn minder gangbaar.
Remark:
In the sections below the descriptions are based on the top-down ranking K-Q-J-10...3-2-A; in which the King is
the highest card in ranking, and the Ace is the lowest one.
Opmerking:
In de secties hieronder is de beschrijving gebaseerd op de rangschikking K-Q-J-10...4-3-2-A; waarin de Heer de
hoogste kaart in rang is, en de Aas de laagste.
A card can be moved to a gap, provided the card is of the same suit and one lower rank than the card in front of
the gap. So the eight of can be moved to the gap behind the nine of .
By moving a card to a gap another gap is created, at the position which was occupied by the just moved card.
That gap can be used to move another card, and so on.
A king, being the card with the highest rank, can only be moved to a gap in front of a row.
Een kaart kan naar een lege plaats worden verplaatst als de kaart voor dat gat van dezelfde kleur is en één hoger
in rang is. Dus de -8 kan worden geplaatst in het gat achter de -9.
Door de verplaatsing ontstaat een nieuw gat op de plaats van de zojuist verplaatste kaart. Dat gat kan dan weer
worden gebruikt om een andere kaart te verplaatsen, en zo voort.
De heer, zijnde de kaart met de hoogste rang, kan alleen worden verplaatst naar een lege plaats vooraan een rij.
The game is ceased as soon as no more moves are possible, because all four gaps are behind an ace or behind
another gap. When the game is ceased and all families are not yet completed the unordered cards are dealt again.
Usually the game is over when it is ceased for the third time, or when the hand is won by completing all
families.
In some variants however a reshuffle is not allowed.
Het spel stokt als geen verplaatsing meer mogelijk is, omdat elk van de vier gaten achter een aas of achter een
ander gat zit. Als het spel stokt en de vier families nog niet compleet zijn worden de ongeordende kaarten
opnieuw gedeeld. Normaliter is het spel voorbij als het spel voor de derde maal stokt, of als het gewonnen is
door het completeren van alle families.
In sommige varianten echter is overnieuw delen niet toegestaan.
Nowadays playing solitaire on the computer has probably overtaken the play with a real deck of cards. Using
playing-cards certainly has its nostalgic appeal, but the support of a software-program gives some interesting
extra's, such as undoing moves, keep track of your score, or replay a certain game.
The software offered on this website enables you to play the solitaire Rangoon (or another member of its family),
choose the rules that you are familiair with, keep track of your score, or to retry a specific game. The current
version is the fourth in a row; for a full description check out it's help-file
Tegenwoordig wordt patience waarschijnlijk vaker op de computer gespeeld als met een echt pak kaarten. Echte
speelkaarten hebben een nostalgische waarde, maar de ondersteuning van een software-programma biedt enkele
interessante extra's, zoals verplaatsingen ongedaan maken, de score bijhouden, of een bepaald spel opnieuw
proberen.
De op deze website aanwezige software stelt u in staat om de patience Rangoon (of een ander familie-lid) te
spelen, de regels waarmee u bekend bent te gebruiken, uw score bij te houden. Ondertussen ben ik bezig met
de vierde versie van het spel. Ga voor een vollediger overzicht naar de help-file
van de huidige versie.
I became acquainted with the game in the early 1970's when a colleague introduced me to the game.
Back in 1986 I wrote a program (in basic and assembler) on my
DAI-computer,
one of the -for that time- sophisticated home computers with a color-screen (240x528x16).
In 1987 I ported the program to GWBasic on a PC (XT), but neither the graphics nor
the performance were at a level sufficient to release the program.
In 1992 I ported the program to Visual Basic making it available to the large 'customer base' of windows-users.
On this website Rangoon version 1.31 can still be downloaded.
(nb : this version will not work on Windows 8 or higher, only if you install a so-called virtuele machine
with e.g. Windows XP, it will be possible to run the antique program)
In 2009 I picked it up again and did another port, now to javascript, to make it available as a webpage.
I succeeded in producing a running alpha-test version on Internet Explorer 7, but the attempt to make it
cross-browser (FireFox, Chrome) stranded in problems. And most of them were in the area in which the browser-world
was changing (better HTML-standardisation and security-issues).
In 2014 when things seem to be settled down a bit, I did make a second attempt. But again I failed to keep up with
the developments (especially with using webstorage to keep the play-history).
A third attempt (in 2019) seems to be more successfull, and there is a usable version using webstorage available.
To frolic around with that you can simply follow one of the links below:
- Try out Rangoon
- Try out Montana Aces
- Try out Gaps
- Try out Station
note: a pro of the frolic-mode that you can easily change rules and
other preferences, the con is that no information is saved between sessions.
Ik maakte begin jaren 70 via een collega voor het eerst kennis met het spel.
In 1986 heb ik een programma (in basic en assembler) geschreven op mijn
DAI-computer,
een -voor die tijd- ge-avanceerde home computer met een kleurenscherm (240x528x16).
In 1987 heb ik het programma overgezet in GWBasic op een PC (XT), maar zowel de graphics als
de performance waren te mager om het programma openbaar te maken.
In 1992 heb ik het programma overgezet in Visual Basic en het daarmee beschikbaar gemaakt voor de
grote 'klantenkring' van windows-gebruikers.
Op deze website kan Rangoon version 1.31 nog worden ge-download.
(nb : deze versie werkt niet onder Windows 8, echter als er onder Windows 8 een zgn virtuele machine is/wordt
geinstalleerd met bv Windows XP, is het wel nog mogelijk om oudere programma's te draaien)
In 2009 heb ik het weer opgepakt en het herschreven in javascript, en het zo beschikbaar te maken als een webpagina.
Ik ben gekomen tot een lopende alpha-test version op Internet Explorer 7, maar de poging om het cross-browser
(FireFox, Chrome) te maken is helaas gestrand in problemen. En de meerderheid lag juist in het gebied waarin
de browser-wereld in ontwikkeling was (betere HTML-standarisatie en security).
In 2014 was naar het schijnt de rust is weergekeerd, en heb ik een tweede poging gewaagd. Helaas lukte het niet om alle
ontwikkelingen bij te houden (vooral bij het gebruik van webstorage voor de opslag van de game-historie).
Een derde poging (in 2019) schijnt beter te lukken, en er is een lopende versie die gebruik maakt van webstorage
beschikbaar.
Om daarmee een beetje rond te stoeien kan een van de onderstaande links worden gebruikt:
- Probeer Rangoon
- Probeer Montana Aces
- Probeer Gaps
- Probeer Station
noot: een voordeel van de "frolic"-mode is dat de regels en andere instellingen makkelijk
worden aangepast, het nadeel is dat er geen spel-historie wordt bewaard.